Ce este clickbait-ul?

Clickbait este un termen ce descrie modalitatea prin care scriitorii de conținut online apelează la strategii înșelătoare prin care să își crească numărul de accesări ale paginilor interne de pe un site, eventual să facă trimiteri către site-uri partenere pentru ca vizitatorul să poată să citească întregul conținut.

Clickbait-ul, tradus din engleză, înseamnă momeală pentru click-uri, iar principalul element care ademenește un cititor să dea clic pe un link este, de regulă, titlul folosit. O altă posibilă caracteristică ar mai putea fi faptul că, pentru a se putea citit întregul articol va fi nevoie să se acceseze o succesiune de pagini pe care există foarte puțin conținut, de exemplu un singur paragraf, acompaniat sau nu de o imagine sau videoclip.

În cadrul titlului sunt adăugate elemente care stârnesc fie curiozitatea cititorului, fie alte stări, de exemplu furie, indignare, provocare ș.a. Ceea ce ar fi în regulă, însă aici apare a două chestiune, conținutul link-ului nu prea are nicio legătură cu titlul, nu oferă informații lămuritoare sau complete, induce în eroare, nu conține nicio informație utilă sau mai grav, are caracter fictiv, deși se prezintă a fi real.

Pe lângă titlu, link-ul către o pagină web mai poate fi însoțit și de o imagine sau animație scurtă care are aceleași caracteristici precum titlul, cu rol de a captiva vizual atenția către titlu sau către link.

Uzual, clickbait-ul se axează în special pe conținut textual, însă nu se limitează doar la acesta, de exemplu și videoclipurile (de pe Youtube) pot folosi o imagine de previzualizare care nu există în cadrul videoclipului și care, de fapt, nu au nicio relevanță cu conținutul video. Și în acest caz, această strategie de atragerea de accesări poate fi numită clickbait.

Cum poți identifica tentativele de clickbait?

Numărul de site-uri care inițiază acțiuni de clickbait este foarte mare, iar asta în mod regulat. Dacă în trecut acestea erau folosite pe site-uri gen tabloide, în prezent acestea sunt folosite la o scară mult mai mare, chiar și pe site-uri de media populare. Motivul? Un trafic mai mare al accesărilor înseamnă un câștig mai mare din publicitate online.

Identificarea acțiunilor de clickbait este foarte utilă, pentru că se poate evita accesarea unei pagini pe care nu vei găsi nimic util, interesant, practic, sau în orice caz, ceva care te va lămuri cu privire la subiectul care reiese din titlu. Așadar, te va ajuta să accesezi prin selecție doar paginile care au un grad mai mare de a fi veridice, evitând pierderea de timp pe astfel de pagini.

Cum îți poți da seama din titlu dacă un link este clickbait? Există mai multe criterii după care să te ghidezi, de exemplu:
  • Titlul conține termeni și expresii extreme sau care încearcă să stârnească într-un mod strident curiozitatea, de exemplu: „Este strigător la cer / revoltător / incredibil...”, „Așa ceva nu s-a mai întâmplat / este un eveniment unic / trebuie neapărat să citești asta / nimeni nu se aștepta la asta...” etc.
  • Din titlu nu se poate înțelege subiectul articolului.
  • Link-ul este oferit drept o continuare a unui articol care nu furnizează lămuriri despre subiectul din titlu, iar singurul mod de a obține mai multe informații  este prin efectuarea de clic pe un alt link – care duce către o altă pagină de pe același site sau pe un site extern.
  • Pe site-ul pe care există link-ul sunt frecvente titlurile pompoase, de natura celor amintite mai sus în cadrul listei.
  • Titlul este de natură fictiva, care nu poate fi real, oricât de mult s-ar dori acest lucru, de exemplu: „Cum să slăbești 10 kg într-o săptămână”.

***

Clickbait-ul este o strategie de atragere a vizitatorilor pe un site, care să facă multiple accesări de pagini și, ideal, care să meargă din clic în clic mai departe pe un alt site sau pe mai multe. Deținătorii site-urilor obțin venituri mai mari din publicitate datorat creșterii traficului, iar cititorul nu se alege cu absolut nimic - adică informație care să-i fie utilă.

Nu există (încă) extensii de browser pentru a bloca momelile de click, așa cum există în cazul anunțurilor publicitare din online, asta și pentru că clickbait-ul are de a face cu conținutul, iar calitatea acestuia poate fi apreciată doar de către cititor - pe principiul „ce se cere, aia se oferă”. Tot ce poți să faci este să-l eviți prin neaccesarea unor link-uri caracteristice clickbait-ului sau a site-urilor recunoscute în practicarea acestei strategii, și să cauți surse alternative, care să ofere informații calitative. Lucru util în primul rând pentru tine, dar și pentru site-urile care oferă informație reală și folositoare.

Sursă foto: http://steve-lovelace.com/dealing-clickbait/