Ce reprezinta optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO)

Desi doar cateva sute de website-uri din lume obtin majoritatea traficului efectuat pe internet, de exemplu Google, Facebook, Yahoo, Amazon, etc., numarul total de site-uri existente se apropie de un miliard de exemplare, dintre care o parte consistenta reprezinta site-uri care desi au fost inregistrate sau create ca subdomenii (de exemplu, bloguri, pagini personale si de social media) nu sunt folosite.1 Majoritatea website-urilor sunt create pentru a fi publice, iar continutul acestora este vast si diversificat, fiind destinat oricarui utilizator interesat de continutul respectiv si mai ales, oricui il gaseste.

Unul dintre motivele care fac ca mediul online sa fie unul profitabil este numarul mare de utilizatori de internet, iar cresterea continua a numarului de utilizatori este corelata cu expansiunea numarului de website-uri care au ca scop principal atragerea de noi vizitatori. Fiind atat de multe site-uri disponibile, apare problema ca mai multe site-uri sa aiba continut asemanator (dar nu identic) pentru un anumit subiect. Desi poate continutul acestora este de aceasi calitate, un site poate primi mai multi utilizatori in comparatie cu alte site-uri. Tocmai de aceea, mediul online este unul competitiv, care pe langa faptul ca ofera informatii de orice fel si de orice tema, mai are si caracteristica de a oferi utilizatorului de internet posibilitatea de a gasi informatia cea mai relevanta si de cea mai buna calitate. Aici intervine folosirea motoarelor de cautare, care au rolul principal de a ghida utilizatorul pe internet in functie de dorintele si necesitatile sale.

Atunci cand se cauta ceva pe internet se apeleaza la un motor de cautare eficient (Google, Bing, s.a.), care va prezenta acestuia un set de rezultate in concordanta cu cautarea efectuata. Toate rezultatele sunt sortate in functie de anumite criterii astfel ca cele mai relevante rezultate se vor pozitiona inaintea celor mai putin relevante. Tinand cont ca exista anumite cuvinte care sunt mai cautate pe motoarele de cautare pentru un anumit subiect si ca utilizatorul va accesa, de regula, doar primele rezultate afisate, se poate deduce faptul ca pentru a obtine un numar mare de vizitatori, site-urile trebuie sa foloseasca o strategie de imbunatatire a relevantei continutului pe motoarele de cautare in raport cu anumite cuvinte cheie si de clasare superioara fata de site-urile care ofera o informatie asemanatoare. Aceasta strategie poarta numele de optimizare pentru motoarele de cautare (Search Engine Optimization) si se face in raport cu modul in care functioneaza, in general, motoarele de cautare. Scopul final este acela de a facilita gasirea continutului website-ului.

  Ce inseamna SEO?

SEO este abrevierea pentru Search Engine Optimization, ceea ce in romana s-ar traduce drept optimizare pentru motoarele de cautare; in acelsi timp, reprezinta si un domeniu de activitate care se ocupa cu implementarea de astfel de strategii. Procesul de optimizare are drept obiectiv controlul asupra modului cum este vazut pe internet un site si marirea traficului calitativ si cantitativ. In functie de criteriile luate in considerare la stablirea importantei unui site pe internet si a relevantei unei pagini a acestuia in raport cu o serie de cuvinte cautate pe un motor de cautare, optimizarea SEO poate fi clasificata astfel:
  • optimizare interna (on-site optimization) - masurile luate pentru a oferi vizitatorilor site-ului o experienta placuta de navigare. Exemple de optimizare interna: imbunatatirea vitezei de incarcare a sitului, prelucrarea imaginilor, corectarea erorilor de programare sau afisare a paginilor, structurarea continutului si alegerea de titluri si descrieri relevante, crearea de link-uri si legaturi interne cu o structura usor de preluat de catre motoarele de cautare (de exemplu, paginile fara parametrii dinamici), folosirea cu moderatie a elementelor care incomodeaza utilizatorul (de exemplu, reclamele).
  • optimizare externa (off-site optimization) - tip de promovare ce nu este influentata de catre specialistii SEO ci de catre factori externi ce indica gradul de calitate, performanta si popularitate. Acesti factori includ: numarul si calitatea link-urilor care duc catre o pagina, contextul in care apar legaturile si credibilitatea acestora, gradul de vizibilitate al paginilor sitului pe motoarele de cautare, numarul de interactiuni prin retelele sociale (aprecieri, comentarii si distribuiri pe Facebook, Twitter, Google Plus, s.a.).
Tocmai pentru ca motoarele de cautare tin seama si de elemente externe sitului, orice interventie manita sa influenteze pozitiile paginilor unui site, alta decat optimizarea interna (on-site), nu este recomandata, ducand la acordarea de penalizari care pe termen lung va face ca pozitiile paginilor din rezultatele cautari sa ocupe clasari inferioare sau chiar ca situl sa fie eliminat complet de pe motoarele de cautare. Mai multe detalii despre SEO si marirea vizibilitatii in motoarele de cautare gasesti in ghidul pentru administratorii de site-uri creat de Google.


  Implementare SEO

Aplicarea optimizarii SEO se incepe odata ce s-a stabilit scopul pentru care se promoveaza website-ul. Daca scopul este obtinerea unui trafic cat mai mare atunci continutul trebuie sa fie vast si sa cuprinda cat mai multe domenii de interes (nise), daca in schimb se doreste cresterea numarului de clienti sau utilizatori ai site-ului cat ci obtinerea de trafic targetat (specific unei zone sau regiuni, a unei categori de varsta sau domeniu de interes) atunci trebuie aplicata o strategie mai complexa, ce include utilizarea unor cuvinte cheie in anumite contexte dupa ce s-a realizat o analiza a concurentei sau a cuvintelor cheie.

Lasand la o parte tot ce tine de platforma web si optimizarea on-page, administratorii de site-uri sau redactorii de continut pot contribui la cresterea vizibilitatii pe motoarele de cautare efectuand studii de caz ale unor cuvinte cheie pentru a identifica potentialele subiecte sau succesiuni de cuvinte care pot fi clasate printre primele rezultate la efectuarea unor cautari.

O serie de cuvinte cheie sunt cu atat mai relevante pentru o cautare folosind acele cuvinte cu cat acestea se regasesc printre numele site-ului, descrierea, titlul si continutul paginii. Asadar cresterea vizibilitatii unor pagini presupune folosirea unor cuvinte cheie atat in continutul acesteia dar mai ales in titlu.

Analiza cuvintelor folosite pe o pagina web nepublicata inca, poate constitui deseori o practica fundamentala pentru a obtine o vizibilitate buna iar asta este pentru ca anumite cuvinte cheie sunt folosite mai des in cadrul cautarilor. In plus, daca rezultatele cautarii includ in mod dominant anumite cuvinte - adica sunt foarte multe site-uri care folosesc acele cuvintele cheie, atunci este mai utila schimbarea acestora intr-o varianta mai putin dominanta dar cu acelasi inteles.

  Concluzie

Politica de promovare pe motoarele de cautare este importanta oricare ar fi scopul site-ului: de a genera venit afisand reclame, de a promova produse proprii, de a informa un public, de afirmare personala, profesionala sau sociala. Aplicarea unor strategii SEO nu poate aduce decat avantaje, facand ca pe termen mediu vizibilitatea unui site sa creasca - ceea ce va duce si la marirea traficului spre site, insa pe termen lung singurul lucru care se pastreaza este calitatea informatiilor continute. Daca pe site nu exista continut de calitate, apreciat in primul rand de vizitatorii acestuia, atunci politica SEO adoptata va avea, daca va avea, un efect temporar. Asadar, cel mai important lucru, cand vine vorba de imaginea, performanta si importanta unui site pe motoarele de cautare, este produsul in sine si modul cum acesta este perceput de catre utiliazatori.

Aplicarea SEO va avea urmatorul efect:
  1. motoarele de cautare vor putea sa indexeze mai bine site-ul;
  2. persoanele care efectueaza cautari vor putea gasi mai usor informatiile, produsele, imaginile, videolipurile, etc. de care sunt interesati;
  3. firmele mici isi pot continua activitatea economica chiar daca acestea concureaza cu firmele mari;
  4. costul necesar promovarii online se va reduce si in acelasi timp rezultatele vor fi mai eficiente.
1 http://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/