Afisare functii Windows intr-un singur folder

Modificarea unor setari ale sistemului de operare Windows se face prin accesarea panoului de control. Pentru a gasi interfata de unde se poate modifica o anumita setare utilizatorul trebuie sa navigheze in structura ierarhica si clasificata a tuturor optiunilor posibile pana la meniul dorit. Acest lucru face ca uneori utilizatorul sa nu gaseasca meniul cautat imediat ci dupa mai multe incercari.

Pentru a naviga eficient printre meniurile care duc la interfete in care se pot face modificari ale setarilor Windows-ului se poate crea un folder specializat care inglobeaza toate functiile Windows-ului la un loc, facilitand astfel controlul calculatorului de catre utilizatori. Windowsul permite creare unui astfel de folder numit GodMode, care este asemanator cu panoul de control doar ca exista mult mai multe functii care pot fi accesate cu usurinta; in unele cazuri, in functie de programele instalate in sistem, numarul functiilor diponibile in folderul GodMode depaseste 300.

Crearea folderului GodMode.

Folderul GodMode este de fapt o scurtatura in care sunt listate toate functiile sistemului si nu contine fisiere sau directoare ci alte scurtaturi care duc la meniul de setare dorit. Acest folder poate fi creat oriunde astfel:
  • click dreapta in locatia unde se doreste crearea folderului;
  • din meniul aparut se creaza un nou folder New -> Folder;
  • se denumeste folderul cu urmatoarea denumire: GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}.
Listarea setarilor care se pot face folosind folderul GodMod.

Ce inseamna feedback ?

Conform dictionarului explicativ al limbii romane cuvantul feedback este definit astfel: retroacțiune care se manifestă la nivelul a diferite sisteme (biologice, tehnice etc.) în scopul menținerii stabilității și echilibrului lor față de influențe exterioare; retroacțiune inversă, conexiune inversă, cauzalitate inelară, lanț cauzal închis.



Termenul de feedback este folosit in multe situatii, atat in viata personala cat si cea profesionala, contextul principal fiind reactiunea cu scopul de a mentine un anumit echilibru. Pentru a intelege mai exact ce inseamna feedback trebuie sa fie luat in considerare scopul acestuia si anume: oferirea unui raspuns cu privire la o anumita situatie, axata doar pe efectul situatiei nu si pe cauza situatiei.

Astea fiind spuse, feedback-ul nu trebuie deci confundat cu reactii precum:
  • exprimarea unui pareri cu privire la modul in care cineva a actionat intr-o situatie;
  • oferirea unui sfat;
  • criticarea sau laudarea.
A oferi feedback inseamna a comunica exact starea unei actiuni, ceea ce se doreste sau ce este deranjant, intr-un mod in care nu se face lezare la persona ci doar transmiterea faptelor asa cum sunt, eventual ca deranjul provine de la comportamentul persoanei si nu de la persoana insasi. Prin intermediul feedbackului persoanele pot primi un raspuns constructiv care se refera numai la actiunile lor si la nimic altceva.

Exista multe situatii cand o reactie este privita sau considerata feedback iar pentru a face o delimitare mai clara trebuie spus ca feedback-ul este in primul rand descriptiv si nu apreciativ sau evaulativ decat daca reactia dorita este una de evaluare.

Conversie fisiere video in format DVD si creare disc pentru DVD Player

DVD Flick este o aplicatie disponibila pentru sistemele de operare Windows ce poate fi folosita pentru a converti fisiere video intr-un format acceptat de majoritatea dispozitivelor DVD player sau Home Cinema. Programul suporta 45 de formate de fiser, 60 codecuri video. 40 codecuri audio, are o interfata simpla si ofera unelte de adaugare a meniurilor si a subtitrarilor.

Pentru a putea fi redate intr-un DVD player fisierele trebuiesc codificate in formatul MPEG-2. Cu ajutorul aplicatiei DVD Flick se poate translata fisiere in formatul citit de catre DVD playere din formate precum AVI, MOV, WMV, MPG si multe altele,  oferind si optiuni utile de inscriptionare si gestionare a datelor continute.

Pasul 1: Descarcarea si instalarea aplicatiei

DVD Flick poate fi descarcat si utilizat gratuit si nu contine anunturi sponsorizate nici in procesul de instalare nici in cadrul programului. Mergi la pagina de descarcare DVD Flick.

Pasul 2: Configurarea setarilor

Programul permite setarea caracteristicilor formatului DVD precum titlul, marimea suportului de stocare (CD, DVD, Mini-DVD ), proprietati audio-video, optiuni de playback si inscriptionare. Setarile de baza ale programului sunt prefixate dar pot fi modificate de catre utilizator in functie de nevoile acestuia. Modificarea elementelor generale ale DVD-ului se poate face prin deplasarea la fereastra Project Settings.

Din fila General puteti specifica titlul proiectului si ce unitate optica se va folosi: CD / DVD sau specificarea manuala a dimensiunii de stocare.
Un alt aspect care trebuie specificat este daca datele codificate in format DVD se vor inscriptiona direct pe disc sau vor fi stocate pe calculator sub forma de imagine ISO - ce poate fi redata intr-o unitate optica virtuala sau inscriptionata ulterior pe disc cu ajutorul unui program specializat.

Fila pentru setarile de inscriptionare ale discului.

Crearea unui folder invizibil in Windows

Ascunderea unui folder se poate face prin bifarea atributului Hiden al folderului iar invizibilitatea acestuia se aplica doar exploratorului de fisiere al Windows-ului putand fi vizualizat si accesat cu usurinta fie folosind un alt navigator de fisiere fie activand optiunea Show Hidden Files din panoul de control. Pentru a ascunde directoare in exploratorul Windows, pe langa modalitatea enuntata mai sus, mai exista inca o modalitate putin cunoscuta de utilizatori - stabilirea unui director ce nu are nume si nici iconita vizibila utilizatorului.


Pasul 1 - eliminarea numelui directorului

Click dreapta pe folder -> Rename, sau selectati folderul ales si apasati F2. Stergeti numele initial al folderului si tineti apasata tasta Alt in timp ce tastati codul 0160 apoi apsati Enter. In acest moment folderul ar trebuie sa nu aiba nici-un nume sau carater vizibil.

Arhivarea unui folder sau fisier in mai multe parti

Crearea unui arhive care sa contina un volum mare de date este utila in multe situatii. Pe langa faptul ca arhivatoarele au rolul de a compresa un volum de date original intr-un altul corespunzator dar de dimensiune mai mica, acestea pot fi folosite si ca unelte de impartire a unui set de date in multiple parti. Exemple de situatii cand ai nevoie sa imparti un volum de date in parti mai mici:
  • Stocarea unui fisier (film, joc, date) de dimensiune mare pe un suport de o capacitate de stocare mai mica CD / DVD / HDD. Exemplu: stocarea unui joc de 8 GB pe DVD-uri (4.7 GB) este posibila doar fragmentand fisierul ce contine jocul in doua sau mai multe parti.
  • Transmiterea unui fisier de dimensiune mare pe internet - pe majoritatea retelelor de distribuire a fisierelor nu este posibila trimiterea unui fisier mai mare de 2GB si deci este necesara fragmentarea datelor in volume mai mici si trimiterea acestora pe rand.
Tinand cont ca cel mai utilizat arhivator este WinRar, am sa exemplific arhivarea datelor in fragmente folosind acest program.

1. Trimiteti fisierul catre arhivare: click dreapta fisier / folder -> 'Add to archive...'


Numerotarea paginilor unui document Word de la o pagina specificata | Ilustratie

Atunci cand dorim sa numerotam paginile unui document word dar nu incepand cu prima pagina, procedeul care trebuie urmat se complica cu mult fata de cel al numerotarii de la prima pagina. In cele ce urmeaza am sa ilustrez pasii pe care trebuie sa-i urmezi pentru a introduce numerotarea de la oricare pagina din cadrul unui document Word.

Derulati pana la pagina precedenta paginii de unde doriti sa incepeti numerotarea. Mutati cursorul la sfarsitul paginii si executati instructiunile din imaginea de mai sus.


Accesati subsolul paginii de unde se va incepe numerotarea si dezactivati legarea acesteia de paginile anterioare urmand pasii ilustrati in imagine.


Verificarea fisierelor de virusi online

Verificarea fisierelor de virusi este o buna practica pentru a tine sistemul protejat de nenumaratele amenintari care pot afecta calculatorul. Pentru a face acest lucru trebuie folosit un program de antivirus, insa pentru ca sunt foarte multe solutii de antivirus pe piata, uneori se poate intampla ca un anumit fisier sa fie detectat ca purtator de virus pe cand un altul sa nu detecteze nici o amenintare din partea acelui fisier. Daca dorim sa testam de virusi un fisier cu mai multi antivirusi - unii dintre ei performanti si activati cu licenta contra cost - atunci acest lucru poate deveni o problema pentru ca nu pot fi instalati mai multi antivirusi pe acelasi sistem, si in plus, ar insemna achizitionarea licentelor pentru fiecare antivirus instalat. Cum acest lucru nu este unul eficient din punct de vedere al timpului alocat si nici al costului, se mai poate folosi o alta metoda: verificarea de virusi a unui fisier in mediul online.

VirusTotal (www.virustotal.com) este o aplicatie web ce permite uploadarea unui fisier si verificarea acestuia de virusi folosind peste 50 de aplicatii de antivirus precum AVG, Avast, Avira, BitDefender, Comodo, ESET-NOD32, Kaspersky, MalwareBytes, McAfee, Panda si multi alti.

Pagina virustotal.com.

Mai mult decat atat platforma web permite si verificarea de virusi a fisierelor la care se fac trimitere de pe un site introdus prin adresa de internet a acestuia. Dimensiunea maxima acceptata in cazul in care se doreste verificarea unui fisier online este de 128 MB si sunt detectate amenintari atat destinate sistemului de operare Windows dar si celor mobile precum Android. Se mai pot scana si fisierele cu diferite formate care pot gazdui virusi precum documente PDF, Microsoft Office, cod JavaScript, arhive zip, imagini, flash, s.a.m.d.

Pentru testarea platformei am descarcat aplicatia de instalare Dropbox si am incarcat-o pe site pentru a o scana de virusi. Rezultatul a fost, cum se si astepta, fara detectarea vreunui virus.

Cum verifici daca un site este sigur online

Simpla utilizare a unui site poate duce la infectarea calculatorului cu diverse programe / scripturi care pot efectua operatii automate sau controlate de personane rau intentionate pentru sustragerea de informatii cu caracter personal de pe calculatorul celui care a accesat website-ul respectiv. Un exemplu este ilustrat in videoclipul de mai jos - accesarea unei pagini va determina executarea aplicatiei Calculator.

Exploit creat de compania de securitate VUPEN prin care se executa cod arbitrar pe masina gazda:


Acest lucru dovedeste ca un browser actualizat, un antivirus bun si precautie in utilizarea internetului din partea utilizatorului, nu sunt intotdeauna suficiente pentru a asigura protectia calculatorului. Tocmai de aceea iti prezint o modalitate de a extinde aceasta protectie simplu si rapid - verificand site-urile din punct de vedere al increderii pe care marile companii de securitate o ofera acestora pe baza calitati datelor continute si reputatia printre utilizatorii site-ului.

Pe site-ul http://scanurl.net se poate verifica daca pe un site a existat vreodata virusi, programe malware, actiuni de phising sau au o reputatie negativa..

Interfata site-ului www.scanurl.net. Introduceti adresa de internet a site-ului pe care doresti sa-l verifici si incepeti verificare prin apasarea butonului 'Check This URL' .

Program de afisare a parolelor din browsere

Atunci cand te autentifici pe un website precum facebook, yahoo, gmail, s.a.m.d. browserul va afisa un mesaj de dialog prin care utilizatorul poate salva datele de logare folosite astfel incat la o accesare ulterioara a site-ului, browserul va completa automat informatiile de logare. Acest lucru vine in beneficiul utilizatorilor care au multe conturi pe diferite site-uri de internet pentru ca nu va mai fi nevoie de reintroducerea datelor in formularul de logare de fiecare data cand se acceseaza site-ul respectiv. De regula pentru logare se utilizeaza un nume de utilizator sau o adresa de e-mail si o parola, iar pentru stocare informatiilor de logare browserul va afisa in original numele de utilizator sau adresa de e-mail insa caracterele parolei vor fi inlocuite cu simbolul asterix ('*') tocmai pentru a preveni vizualizarea acesteia de catre alti utilizatori care utilizaeaza acelasi calculator.

Se poate intampla insa ca utilizatorul sa uite datele de logare si desi ele sunt salvate si completate automat de catre browser la accesara site-ului de pe calculatorul de la care s-a logat in trecut, atunci cand se doreste logarea de pe un alt calculator in contul respectiv, nu se va putea face acest lucru decat introducand din nou datele de logare. Am sa prezint in acest articol un program cu ajutorul caruia poti recupera parolele care sunt salvate de browsere precum Chrome, Firefox, Opera, Safari si Internet Explorer - WebBrowserPassView.

WebBrowserPassView este disponibil pentru sistemul de operare Windows XP, Windows 7, Windows 8, Windows 10, atat versiunile de 32 de biti dar si cele de 64 de biti, si este aplicabil pentru primele 5 cele mai folosite browsere la nivel global.
Fereastra program WebBrowserPassView (sursa foto: www.nirsoft.net / webbrowserpassview)

Odata rulat, programul va afisa datele de logare salvate de catre browser - inclusiv parola.

SpiderOak - cel mai sigur serviciu de cloud

Stocarea datelor in mediul cloud a fost privita foarte mult timp cu suspiciune de catre utilizati. Este foarte util sa poti sa salvezi date intr-un data center de cloud, insa sunt datele tale protejate de accesul neautorizat? Este adevarat ca datele sunt stocate criptat astfel ca doar utilizatorul poate vedea continutul datelor insa depide si unde este facuta aceasta criptare. Aproape toate serviciile de cloud fac codificarea la nivelul de server, adica serverul stie modul cum cripteaza aceste date. Cu alte cuvinte cine opereaza / administreaza serverul acela poate controla si modul in care se face codificarea deci acesta poate accesa datele fara nici o restrictie.

Exista insa si un serviciu de stocare cloud care abordeaza diferit modalitatea de criptare a datelor marind gradul de confidentialitate a datelor stocate - SpiderOak.

Fereastra program SpiderOak (SpiderOak / desktop_screenshot)
SpiderOak va cripta datele ce vor fi trimise catre stocare in data center la nivel local, pe calculatorul clientului. Acest lucru face ca nici macar angajatii companiei sa nu poate vedea continutul stocat in original. Daca alte servicii de cloud precum cele oferite de Google, Microsoft, Dropbox, s.a., inglobeaza mai multe servicii, SpiderOak este creat special pentru stocarea datelor si asigurarea, ba mai mult, garantarea ca datelor vor fi vizibile doar pentru client dar nu si pentru oricine altcineva. Acest lucru face ca SpiderOak sa aiba mai putine optiuni in ceea ce priveste distribuirea datelor - de exemplu, nu exista posibilitatea de a colabora cu alti utilizatori asupra datelor. Datele mai pot fi totusi distribuite, oferindu-se accesul catre ele prin link-uri care au stabilit un identificator de distribuire (Share ID) iar cel care acceseaza link-ul va trebui sa introduca parola pe care dvs. o furnizati programului.

Cele mai bune servicii de stocare a datelor in cloud

Folosirea unui serviciu de cloud ofera utilizatorilor posibilitatea de a extinde capacitatea fizica de stocare a datelor cu avantajul ca datele vor putea fi accesate de pe orice dispozitiv sau sistem de calcul ce are o conexiune la internet. In plus, datele pot fi considerate in siguranta iar acest lucru nu se poate spune si despre suporturile de stocare conectate direct la calculator (HDD, DVD, etc.) pentru ca acestea se pot defecta sau pot fi distruse fizic accidental cu usurinta. Sunt mai multe aspecte care trebuiesc spuse cand vine vorba de cloud computing si avantajele sau dezavantalele folosirii unui serviciu de cloud, insa in acest articol o sa-ti prezint care sunt cele mai importante companii de pe piata in functie de capacitatea de stocare pusa la dispozitie gratuit si preturile pentru extinderea acesteia, impresia utilizatorilor despre platforma de cloud - cat de usor de folosit este interfata web sau programele ce permit accesul la datele din cloud, si optiunile incluse pentru gestionarea, editarea si sincronizarea  datelor stocate.

1. Dropbox

Dropbox este singura companie ce furnizeaza spatiu de stocare cloud folosind o aplicatie software ce poate fi folosita pe sisteme de operare precum Windows, Linux, Mac OS X, Android, iOS, Windows Phone si Blackberry, cu alte cuvinte acopra intreaga piata de sisteme de operare.

Desi la crearea unui cont primesti 2 GB gratuit disponibili ca spatiu de stocare, aceasta capacitate se poate mari cu cate 500 MB pana la 16 GB invitand prieteni pe Dropbox care sa se inregistreze. Alte modalitati de a extinde spatiul disponibil este prin asocierea conturilor de pe retelele de socializare cu contul Dropbox - 125 MB pentru fiecare asociere, pentru crearea unui cont de email MailBox vei primi inca 1 GB, si multe alte modalitati care apar constant. Daca este necesara folosirea unui spatiu de stocare mai mare atunci poti trece la variata contra cost in care primesti 1 TB (1000 GB) pentru 10€ pe luna cu posibilitatea de extindere in functie de cat spatiu de stocare ai nevoie.

Instalarea programului Dropbox va crea un folder in sistem care se va sincroniza automat cu datele din cloud, adica orice modificare vei face in acel folder se va aplica automat si asupra datelor din cloud. Fisierele stocate pot fi distribuite prin trimiterea de link-uri de unde pot fi accesate (valabil inclusiv pentru cei care nu au cont dropbox) sau trimiterea de cereri de colaborare pentru alti utilizatatori Dropbox.

In ceea ce priveste securitatea, Dropbox ofera autentificare in doi pasi, criptarea datelor se face cu algoritmul AES (Advanced Encryption Standard) pe 256 de biti iar transmiterea datelor prin operatiile de upload sau download se face folosind protocolul de securitate SSL (Secure Sockets Layer).  (Creaza cont Dropbox)

Program de afisare serial / licenta pentru Windows si Microsoft Office

Majoritatea aplicatiilor software folosesc chei de activare (Product Key) pentru a permite accesul unui utilizator la functionalitatile programului. Faptul ca un utilizator detine o cheie de activare a produsului software inseamna automat ca programul a fost achizitionat in mod legal iar detinatorul poate folosi produsul doar folosind acea cheie de activare. Mai exista si cazul in care o cheie de activare este folosita fara ca detinatorul de drept al codului de activare sa stie, in acest caz situatia fiind acea de accesare ilicita a programului sau piraterie.

In acest articol o sa scriu despre modul in care poti afisa codul de activare al unui produs instalat pe calculator cu sistem de operare Windows. Pentru a face acest lucru este nevoie de programul numit Magical Jelly Bean Keyfinder.

Descarcarea si instalarea programului

Aplicatia vine in doua variante: una gratuita ce ofera suport pentru afisarea licentelor a peste 300 de programe instalate pe calculator; si una contra cost ce permite afisarea licentelor sau codurilor de activare a peste 6500 de programe. Considerand ca vei folosi initial varianta gratuita, descarcarea aplicatiei o poti face aici: download Magical Jelly Bean Keyfinder free. Descarcarea va fi rapida, programul de instalare avand doar putin peste 1 MB. Urmatorul pas este instalarea, atentie ca in procesul de instalare veti fi intrebat daca doriti si instalarea programului Skype, daca nu doriti puteti sa refuzati.

Extragerea automata a cheilor de activare

Dupa instalare. rulati programul; va dura putin timp (in functie de numarul de programe instalate pe calculator) pentru extragerea cheilor de activare a programele acceptate, iar apoi se va afisa o fereastra in care vor fi listate programele gasite si datele de activare al acestora precum Product ID, Product Key, Registered Owner, Product No. si alte, in functie de program.

Fereastra programului de recuperare a cheilor programelor instalate pe calculator.
Cel mai frecvent caz de folosire a programului este atunci când se dorește aflarea cheii de activare pentru o licență Windows 10, Windows 8 sau Windows 7, respectiv pentru licențele Office.

Un alt program gratuit asemanator este ProduKey. Daca nu poti vizualiza codul de activare al unui program instalat pe calculator folosind unul dintre cele doua programe mentionate, singura optiune ramane folosirea unui program mult mai avansat, Recover Keys,cu mentiunea ca este contra cost - mai multe detalii poti gasi pe pagina oficiala a produsului https://recover-keys.com/

Ce este cloud-ul sau pe romaneste computerizare in nori

Termenul de cloud provine de la 'cloud computing' si se refera la calculatoarele de pe internet care sunt folosite pentru a stoca date ce vor putea fi accesate ulterior de pe orice dispozitiv sau sistem de calcul conectat la internet. Crearea unui cont intr-un data center de cloud iti da posibilitatea de a stoca date pe un server a carui amplasare geografica, caracteristici tehnice si aplicatii software folosite vor fi invizibile. Mai exact, serviciul cloud se ocupa de gestiunea fizica a fisierelor si datelor pe care le doresti stocate in mediul cloud - la fel ca si cele ale celorlalti utilizatori care folosesc serviciul; in timp ce tu iti folosesti spatiul de stocare claud ca si cum ar fi un simplu hard disk conectat direct la calculator.

Sursa foto: Wikipedia / Cloud_computing.svg
Tinand cont ca accesul la internet este disponibil la scara foarte larga, se poate spune ca mediul cloud este un foarte bun substituent al usb stick-urilor si, in anumite cazuri, al hard disk-urilor. Mai exista un avantaj: datele stocate in mediul cloud nu pot fi pierdute. Se poate intampla sa uiti sau sa pierzi usb stick-ul sau cu timpul acestea sa se degradeze si sa-si piarda datele stocate, insa datele din cloud nu se pot pierde, ba mai mult decat atat au garantie nelimitata. Asta se datoreaza faptului ca mediul cloud nu este un sistem de sine statator - precum un calculator - ci o intreaga colonie de calculatoare si suporturi fizice de stocare a datelor ce conlucreaza ca un tot unitar. Sistemul va detecta automat suporturile de stocare uzate si va lua masuri pentru a copia datele continute pe un alt suport de stocare nou. Acest lucru impreuna cu copiile de siguranta efectuate fac ca datele sa fie in cel mai sigur loc posibil.

Crearea gratuita a unui blog

Crearea unui blog este o chestiune simplista pe care o poate face oricine, insa pentru a profita la maxim de avantajele pe care le ofera un blog este nevoie sa stii cateva lucruri inainte sa incepi sa creezi contul de blog.



Pentru a putea crea un cont pe o platforma de blogging este nevoie de o adresa de e-mail pentru a putea inregistra contul. Se poate folosi orice adresa de e-mail insa recomand folosirea unei adrese de e-mail inregistrat pe Google - Gmail. Motivul este clar, creand o adresa de email GMail iti poti extinde serviciile de care sa beneficiezi din partea companiei Google, de exemplu:
  •  poti folosi 15 Gb de stocare online gratuit folosind Google Drive iar daca apare necesitatea sa atasezi pe blog un fisier mai mare in dimensiuni atunci acest lucru nu va constitui o problema. 
  • poti edita si gestiona fisierele stocate in contul google - documente precum texte, foi de calcul, prezentari, desene pot si modificate din mediul online, ceea ce ofera o rapiditate atat la accesarea informatiei stocate dar si la modificarea acesteia.
  • se pot folosi API-urile pe care le ofera google pentru a folosi particularizat diverse servicii precum harti, traducere, analytics, adsense, etc.
  • se poate folosi serviciul Google Analytics pentru urmarirea avansata a traficului care vine pe blog si modul in care utilizatorii navigheaza pe paginile blogului.
  • daca doresti sa adaugi anunturi sponsorizate (publicitate) pe blog pentru a obtine venituri atunci se poate folosi serviciul Adsense;
  • poti folosi contra cost Google Adwords pentru a atrage vizitatori pe blogul tau;
  • poti gestiona modul in care motorul de cautare Google va percepe si indexa continutul blogului, oferindu-ti ustensile extrem de utile prin serviciul Webmaster Tools. 
Cu alte cuvine Google ofera ustensile avansate necesare oricarui blogger. Pentru accesarea lor este nevoie de un cont Google, iar pentru inregistrare unui cont ai nevoie fie de o adresa de e-mail separata fie de crearea unui nou cont Gmail. Si in plus, multiplele servicii Google sunt centralizate si pot fi folosite cu usurinta.

Ce inseamna Web 2.0

Desi termenul de Web 2.0 pare a fi o versiune imbunatatita a vreunui program, platforma sau tehnologie, acest lucru nu este adevarat. In schimb acesta semnifica o schimbare fundamentala a modului in care utilizatorii folosesc internetul. Faptul ca acele companii care au tinut pasul cu necesitatile si tendintele utilizatorilor au dezvoltat platforme specifice mediului www care sa fie utilizate la scara larga, rezulta ca in spatele a ceea ce se numeste Web 2.0 nu este altceva decat insusi utilizatorului de web si activitatile pe care le desfasoara in mediul online.

Termenul de Web 2.0 a fost folosit pentru prima oara in anul 2004 de catre Tim O'Reilly in cadrul unei conferinte si desi, atat el cat si alti specialisti au incercat sa defineasca acest concept, termenul nu are o definitie oficiala nici in prezent, dar poate fi caracterizat prin impactul pe care o persoana aflata in fata unui calculator conectat la internet il are asupra datelor prezente pe internet - atat din punct de vedere cantitativ dar si calitativ. Atunci cand internetul a inceput sa fie folosit de un numar mare de utilizatori, existau doua categori de persoane: cei care consumau informatia si cei care o produceau, delimitarea dintre cele doua categorii fiind extrem de clara. Corporatiile, firmele, mass media, agentiile guvernamentale, etc. produceau informatie iar utilizatorii internetului o puteau vizualiza. Acest nivel de interactiune dintre informatia de pe internet si utilizatori reprezinta Web 1.0.

Sursa imagine: http://www.mitridat.com/services/web-2.0-development.
In momentul in care utilizatorii obisnuiti au putut participa activ la crearea, modificarea, aprecierea, distribuirea si propagarea datelor prezente online, s-a putut observa o crestere a volumului si diversitatii datelor pe internet. Acest fenomen semnifica trecerea la o etapa ce se manifesta diferit fata de ceea ce era inainte - si de aici apare termenul de Web 2.0

Ce este un API

Termenul de API este acronimul de la Application Programing Interface care in limba romana se poate traduce ca interfata de programare a aplicatiilor si reprezinta un set de reguli si specificatii cu ajutorul carora un program poate accesa si folosi resursele oferite de un alt program. Cu alte cuvinte, un program care ofera API-uri permite altor programe sa interactioneze cu acesta automat, de la program la program sau de la program la sistem de operare, fara sa fie nevoie de folosirea unei interfete grafice de utilizare (GUI) si fara cunostinte legate de arhitectura sau elemente de programare ale programului ci doar folosirea specificatiilor de utilizare a API-ului oferit.

Tipuri de API-uri
Sunt mai multe tipuri de API in functie de sistemul care le implementeaza. Exista API-uri pentru sisteme de operare, aplicatii software sau aplicatii web. De exemplu, sistemul de operare Microsoft Windows ofera API-uri pentru:
  • programele ce opereaza asupra dispozitivelor instalate in sistem (drivere) pentru a putea folosi functiile acestor dispozitive;
  • programele care ruleaza - un exemplu de astfel de interactiune este atunci cand efectuati copy - paste asupra unui text dintr-un program intr-altul: atunci cand efectuati copiere programul va stoca informatia in Windows prin intermediul unui API cu transferul de date de la program la sistemul de operare, cand efectuati lipire programul va apela un API din Windwos pentru a transfera textul copiat din sistemul de operare in programul unde s-a initiat aceasta actiune;
  • un mediu de operare prin care programatori pot folosi API-uri (comenzi MS-DOS) pentru crearea unei aplicatii care sa ruleze in mediul in care a fost programat.

Acelasi principiu de functionare se poate aplica nu doar intre un program si sistemul de operare, dar si direct intre programe. In plus, lucrul cu API-uri este foarte folosit si in mediul online, o multime de aplicatii web furnizeaza accesul la serviciile oferite prin intermediul unor seturi de reguli de comunicare bine precizate. Exemple de API-uri folosite in mediul online:

Mai multe despre modul de functionare a API-urilor si impactul pe care il are asupra utilizatorilor de internet este ilustrat in infograficul de mai jos.

Platforme de blogging

Un blog este este un website al carui continut se actualizeaza periodic si este o ustensila care are scopul de a informa sau impartasi in mediul online informatii care pot avea si un caracter personal.
Crearea unui blog presupune inregistrarea unei adrese unde blogul va putea fi accesat pe internet, utilizarea unui spatiu de stocare a informatiilor continute si o folosire a unei platforma de blog.

O platforma de blog reprezinta sistemul informatic din spatele a ceea ce vede vizitatorul care acceseaza site-ul, interactionand in acelasi timp atat cu vizitatorul dar si cu autorul sau administratorul blogului. Scopul unei platformei de blog este:
  • de afisa informatia continuta - postari sau pagini statice;
  • redarea informatiei in pagina vizitatorului se face pe baza unui sablon de vizualizare (tema) si are rolul de a imbunatati aspectul vizual si interactiunea dintre vizitator si informatia prezenta pe blog;
  • permite efectuarea de setari aplicabile intregului blog precum editarea adresei si titlului blogului, alegerea nivelului de vizibilitate al blogului - public sau privat; precizarea modului in care motoarele de cautare vor indexa articolele continute, gestiunea autorilor - daca sunt mai multi; setari legate de articole, comentarii si vizibilitatea lor pe internet,etc.;
  • gestiunea postarilor, paginilor si comentariilor cu posibilitatea de creare, editare sau stergere;
  • crearea de continut nou punand la dispozitia autorului unelte utile de formatare si asezare in pagina a textului si a altor elemente precum hiperlegaturi (link-uri), imagini, videoclipuri, documente PDF, si altele; 
  • modificarea la nivel avansat a ceea ce priveste sablonul de vizualizare, cu posibilitatea de a-l schimba cu un altul;
Exista mai multe platforme de blog fiecare oferind solutii complete, sigure, gratuite si usor de utilizat. Alegerea unei platforme de blog trebuie facuta si in functie de numarul de teme disponibile sau elemente care pot fi inserate in blog (gadget sau widget).

Top 4 platforme de blog utilizate la nivel global sunt:

1. Wordpress

Wordpress este cea mai folosita platforma de blog, putand fi folosita si ca platforma pentru website-uri, magazine online sau forumuri. Un studiu din 2013 estimeaza ca 19% din totalitatea site-urilor de pe internet folosesc platforma Wordpress. Wordpress iti pune la dispozitie 3 posibilitati de a folosi platforma:
  1. crearea unui blog gazduit gratuit cu o capacitate de stocare de 3GB care va avea o adresa (domeniu) ce va incepe cu numele blogului pe care l-ai ales, urmat de .wordpress.com. Nu vei putea afisa publicitate si deci nu vei putea sa castici bani de pe urma blogului decat daca promovezi servicii sau produse textual ;

Ce este si cum functioneaza Paypal

Paypal este un procesator de plati recunoscut si folosit la nivel mondial. Acesta functioneaza ca un cont bancar cu deosebirea fundamentala ca este creat si gestionat de catre utilizator doar prin intermediul internetului, fiind nevoie si de un cont bancar real ce poate fi accesat online. Scopul Paypal este acela de a oferi utilizatorilor sai posibilitatea de a efectua plati pe internet rapid, usor si in deplina siguranta, oriune de glob si mai ales, la orice ora si zi a saptamanii. Lansat in anul 1998 si cumparat apoi de compania multinationala de vanzari pe internet eBay in 2002, acesta a ajuns sa se extinda si in Romania abia in anul 2007.

Avantajele folosiri unui cont Paypal sunt multiple: comisioanele sunt foarte mici sau inexistente in comparatie cu conturile bancare, aproape toate site-urile care vand ceva pe internet accepta plati prin Paypal, se poate trimite sau primi bani catre sau de la alti utilizatori din reteaua Paypal sau conturi bancare, nu va mai fi nevoie de introducerea datelor personale precum nume, adresa, numar card, cod de pe verso al cardului, s.a.m.d. de fiecare data cand efectuati o plata ci doar trebuie sa va autentificati pe platforma Paypal. In plus tranzactile efectuate pentru plati nu vor dezvalui datele personale ale utilizatorului destinatarului de bani.

Ce este Paypal ?


Tipuri de credit carduri acceptate de PayPal:
  • Visa
  • MasterCard
  • Discover
  • American Express
Aveti la dispozitie trei tipuri de conturi:
  • Personal - puteti efectua plati online si trimite bani doar catre alti membri Paypal;
  • Premier - contul Personal este extins cu multiple servicii printre care posibilitatea de a trimite bani catre un cont bancar si de a atasa atat carduri de credit dar si de debit;
  • Bussines - destinat pentru efectuarea de plati dar si primirea de bani de la alti membri Paypal sau conturi bancare.

Motorul de cautare - ustensila fundamentala pentru gasirea informatiei pe internet

Internetul reprezinta o retea de calculatoare interconectate care transmit mesaje si ofera posibilitatea de a partaja fisiere fie oricui le acceseaza, fie doar anumitor utilizatori. Din punct de vedere arhitectural si al capacitati de stocare reteaua de internet nu doar ca este enorma dar si creste expansiv. Scopul internetului este de a facilita accesul la informatie iar asta presupune si o modalitate de a detecta si clasifica informatiile prezente pe internet, pentru a le putea expune apoi utilizatorului care cauta o anumita informatie. Desi pare surprinzator, informatia care poate fi gasita cu usurinta pe internet reprezinta doar 5% din totalul volumului de date existent in reteaua, restul de 95% reprezentand ceea ce poarta numele de Deep Web.

 Ilustratie reprezentativa a continutului de pe internet.
Volumul enorm de continut, varietatea documentelor si posibilitatea de a accesa date devin inutile atata timp cat nu poti gasi cu usurinta informatii sau datele de pe internet de care esti sau ai putea fi interesat. Cu acest scop au fost create motoarele de cautare.

Sfaturi pentru o navigare usoara pe internet

Navigarea pe internet presupune folosirea unui browser si cunostinte minimale ale utilizatorului in ceea ce priveste accesarea internetului. Daca pentru a deprinde functiile de baza ale navigatorului este nevoie de utilizarea efectiva a programului de catre utilizator si de rabdare, functionalitatile care aduc elemente utile in navigarea nu tine de rabdarea utilizatorului ci de cunoasterea functiilor pe care un browser le furnizeaza. Tocmai din acest motiv am intocmit o lista cu cele mai utile functii din browser care te vor ajuta sa ai o navigare satisfacatoare pe internet.

Nu este nevoie sa introduci "http://" sau "www.

 Cand introduci o adresa de internet in bara de adrese a browserului nu este nevoie sa tastezi 'http://www.' la inceputului adresei, browserul putand completa automat protocolul HTTP si reteaua de internet www. Simpla tastare a numelui si domeniului site-ului este suficienta, de exemplu google.ro.

Muta cursorul rapid intr-un formular

 Atunci cand completezi un formular dintr-o pagina web, deplasarea in cadrul acestuia intre diferite campuri se poate face si prin folosirea tastei Tab sau combinatiei de taste Shift + Tab, fara sa fie nevoie sa folosesti mausul. Tasta Tab va duce cursorul la urmatorul camp de completat, eventual buton de actionat, in timp ce combinatia de taste Shift + Tab va muta cursorul la campul anterior. Aceasta forma de navigare inainte si inapoi se poate face asupra tuturor elementelor din pagina web (link-uri, imagini, butoane, etc.) putand fi folosit ca un inlocuitor al mausului; tasta Enter avand acelasi efect ca si click stanga.

Foloseste scurtaturi (shortcuts) ale navigatorului

 Sunt multe scurtaturi pe care browserele le pun la dispozitie, insa doar cateva sunt folositoare oricarui utilizator:
  • Alt + D muta cursorul in bara de adrese;
  • Alt + T va deschide o noua fila;
  • Combinatiile de taste Ctrl si  + / Ctrl si - va duce la marirea sau micsorarea fontului pentru o vizibilitate mai buna. Ctrl si 0 va restabili setarile normale;
  • Pentru a reveni la pagina anterior acesata poti folosi tasta de backspace (cea de stergere a unui caracter tastat) sau combinatia Alt si  . Pentru revenirea la pagina ulterior accesata, combininatia de taste este Alt;
  • Apasarea tastei F5 va reimprospata / reincarca pagina web;
  • F11 va afisa pagina accesata in modul ecranului complet. Pentru a reveni la modul normal al browser-ului este nevoie de reapasarea tastei F11;
  • Ctrl + F va deschide o caseta de text ce permite cautarea unui text in cadrul continutului paginii web.